Skanošie harmonijas apļi

 

Dzīve katru dienu ienes savas korekcijas, un dažādi notikumi Latvijā un pasaulē atbalsojas arī mūsu skaniskajā telpā, vai to vēlamies, vai nē.

Emocionālais līdzsvars ir vissvarīgākais ikdienas dzīvē. Īpaši svarīgi to ir uzturēt līdzsvarā ārkārtēju sabiedrisku notikumu sakarā, kad apkārt virmo daudz emocionālas agresijas, dusmas, aizkaitinājums, bailes, tāpat arī neizpratne. Šāda veida emocijas var būt ļoti lipīgas, tāpēc esam sagatavojuši ļoti dabīgu instrumentu- skanošos harmonijas apļus. Skaņai piemīt fantastiskas spējas un īpašības, tāpēc aicinām izmantot šīs īpašības un arī šo ierakstu, jo tas ir ļoti nevardarbīgs instruments, kurš pasargās imūnsistēmu no emocionālās inficēšanās ar baiļu bacili, palīdzēs uzturēt emocionālu līdzsvaru un atgriezties pie skaņām, kuras ir harmoniskas un piepildītas ar labvēlīgu neitralitāti. Tā vietā, lai lieku reizi ar savu klātbūtni uzturētos vidēs, kurās raksta vai runā par to, kas notiek ap šiem notikumiem, mēs varam izvēlēties savu sistēmu uzturēt līdzsvarā, zinot, ka esot vidēs, kurās runā vai raksta un izsaka dažādus viedokļus, mēs uzturamies vidēs, kur šis emocionālais baiļu bacilis ir dzīvs.

Katrs, kurš reizi dienā noklausās šo pāris minūšu garo skaņu ierakstu, palīdz ne tikai sev, bet arī citiem. Izvēlēsimies uzturēt savu sistēmu līdzsvarā, zinot, ka tas ir labākais, ko šobrīd spējam, un galvenais, domāsim par saviem bērniem, saprotot, jo lielākā emocionālā līdzsvarā esam paši, jo lielāks līdzsvars ir mūsu vidēs. :)

/IESAKĀM KLAUSĪTIES UZ "AUSTIŅĀM"/


Skaņoties jaunai dienai

 

Ir ļoti svarīgi, kā mēs sevi noskaņojam dienu sākot. Noskaņojums ir no vārda- skaņa.

Šajā ziemas periodā, kad saulīte debesīs parādās uz pāris stundām dienā, mums katram ir jāatrod tas veids, kā uzturēt sevi emocionālā līdzsvarā vēl pastiprinātāk. ;) Katru dienu mūsu nervu sistēmai ir jāpārslēdzas no miega režīma- darba režīmā, no darba režīma– atpūtas režīmā un otrādi. Kā gan var sevi noskaņot tā, lai arī vakarā justos labi, nevis līdz galam pārguris? Lai aiztaupītu lieku stresu un palīdzētu savai nervu sistēmai ātrāk adaptēties dažādos režīmos un stiprinātu sevī emocionālu līdzsvaru, aicinām atvēlēt katru rītu brīdi sev.

Piebiedrojieties mums un katru rītu veltīsim 3 minūtes sev, noklausoties tam speciāli radītu audio ierakstu, lai noskaņotos jaunajai dienai! :)


Valodas prasmes sākumskolā

 

LABAS UN NOSTIPRINĀTAS VALODAS PRASMES SĀKUMSKOLĀ –

AKADĒMISKO REZULTĀTU PAMATS NĀKOTNĒ


Latvijas Skaņas un Valodas Terapijas asociācijas valdes priekšsēdētāja Ilze Bulate, sākoties jaunajam mācību gadam, vēlas pievērst vecāku, speciālistu un sabiedrības uzmanību būtiskai prasmei, kuras vingrināšanas pakāpe jau mazotnē noteiks ikviena skolēna akadēmiskos rezultātus, noteiks veiksmīgu iekļaušanos sabiedrībā un plašākā perspektīvā noteiks arī nācijas pastāvēšanu nākotnē.

Šajā rakstā runāšu par latviešu valodu un tās apguvi.

Kāpēc ir ļoti būtiski pievērst pastiprinātu uzmanību latviešu valodas apgūšanai jau sākumskolā, uzskatot šo prasmi kā vienu no vissvarīgākajām prasmēm sākumskolas programmā?

Atbilde ir ļoti vienkārša- visas citu mācību priekšmetu programmas ir balstītas labās latviešu valodas prasmēs- klausīšanās prasmē, lasīšanas prasmē, rakstīšanas prasmē un sapratnē. Ja ēkas fundaments- pamati nav nostiprināti jau sākumā, būs grūtības attīstīt citus dotumus, jo lielākā daļa laika tiks veltīta, aizlāpot robus pamatos. Tas ir tas, kas šobrīd jau notiek.

Laba valodas prasme, APGŪTA un nostiprināta sākumskolā, nodrošinās to, ka skolēni labi varēs apgūt visus priekšmetus- matemātiku, vēsturi, ģeogrāfiju, bioloģiju, ķīmiju, fiziku nākotnē. Tāpēc ir tik svarīgi vingrināt labas latviešu valodas prasmes jau sākumskolā.

Tāpat, ja sākumskolā nav nostiprināti valodas pamati (lasīšana, rakstīšana, raita runa un klausīšanās), bērni nevar tikt līdzi ārkārtīgi straujam mācību tempam. Savukārt steiga un nepacietība rada vēl lielāku trauksmi tiem bērniem, kuri dažādu objektīvu iemeslu dēļ, piem., audiālu, nespēj sekot mācību tempam. Tas bērnos rada vēl papildus arī emocionālu stresu.

Skolotāji vairāk un vairāk saskaras ar situācijām, kurās valodas iemaņu apguve- lasīšana, rakstīšana, klausīšanās un sapratne- vairs nenotiek tik ātri un raiti kā tas bija agrāk. Ir nepieciešams daudz vairāk laika un arī daudz vairāk individuālas pieejas, lai daļai bērnu palīdzētu latviešu valodu apgūt.

Par latviešu valodas apguvi var nedomāt tie, kuri apzināti jau no bērnības ir izvēlējušies orientēt sava bērna izglītību rietumu virzienā.

Tomēr lielajam vairumam, kuri nav- valodas apguve ir ļoti, ļoti svarīga.

Jēdzieni „mācīšanās grūtības” un „disleksija” ir ļoti populāri mūsdienās. Disleksiju parasti diagnosticē sākumskolā. Tomēr dažos gadījumos disleksija neizpaužas līdz brīdim, kad bērns kļūst vecāks un sāk mācīties gramatiku, sintaksi un lasīt garākus un sarežģītākus tekstus. Daudziem bērniem disleksija netiek atbilstoši diagnosticēta vairāku gadu garumā. Tas rada nopietnas lasīšanas problēmas un var būt cēlonis ne tikai zemam pašvērtējumam, bet arī grūtībām citu mācību priekšmetu apguvē.

Mums ir jāsaprot, ka valodas apguve ir vitāli svarīga pašam bērnam, lai veiksmīgi pabeigtu skolu un vēlāk labi integrētos vidē.

Ir dažādi pētījumi par iemesliem. Tas ir labi. Tomēr vairāk par pētījumiem šodien ir nepieciešami arī konkrēti risinājumi.

Tāpat ir nepieciešami jauni, kompleksi paņēmieni, lai šo valodas apguves procesu dažādotu, padarītāku interesantāku bērniem un atvieglotu speciālistiem un vecākiem. Ir nepieciešama kompleksa pieeja, kurā ir apvienoti vismodernākie valodas apguves paņēmieni- klausīšanās, atkārtošana, lasīšana un rakstīšana.

Valodas veidošanās procesā ļoti nozīmīgi ir, ka bērni iemācās klausīties, daudzreiz atkārtojot vienus un tos pašus vārdus, frāzes, teikumus. Tā bērni mācās modelēt un attīstīt valodu.

Tāpat ir vajadzīgi arī atbilstoši un specifiski vingrinājumi klausīšanās spēju attīstībai, ar mērķi veicināt saistītas valodas veidošanos, izmantojot audio ierakstu materiālu, kuru var klausīties daudz reižu atkārtoti. 

Daudzos gadījumos to ar pacietību un piemērotiem instrumentiem var palīdzēt mājās veikt arī vecāki.

Mēs zinām, ka valoda ir katras nācijas un katras kultūrtautas dvēsele. Pazūdot valodai, pazūd arī nācijas uzkrātais unikālais kultūrmantojums. Ikviena nācija ir dzīva tikai tad, ja uztur dzīvu tās dvēseli- valodu. Neviens cits mūsu vietā to nedarīs!

Ar informāciju par Latvijā pirmo radīto e-vides apmācību programmu „Klausies.Runā.Lasi.Raksti.” latviešu valodas prasmju un iemaņu (klausīšanās, lasīšanas, rakstīšanas, runas un sapratnes) vingrināšanai bērniem no 3 gadu vecuma, Jūs variet iepazīties www.alirana.lv.

 

Trokšņa līmenis skolās

 

TROKSNIS SKOLĀS RADA POSTOŠAS SEKAS

 

Latvijas Skaņas un Valodas Terapijas asociācijas valdes priekšsēdētāja un SIA „Alirana” projektu vadītāja, skaņas terapeite Ilze Bulate, sākoties jaunajam mācību gadam, balstoties uz pasaulē veiktiem zinātniskiem pētījumiem un vairāk kā 30 gadu personīgo pieredzi, ikdienā strādājot ar mūziku un skaņu, vēlas pievērst sabiedrības uzmanību paaugstinātā ārējā trokšņa līmenim un tā ietekmei uz bērna un pieaugušā nervu sistēmu ikdienā.

Speciāliste uzskata, ka viens no nopietniem iemesliem tam, ka skolēniem ir grūtības koncentrēties un mācību stundas izraisa nogurumu, ir daudzkārt palielinātais trokšņa līmenis skolā. Bērnu nervu sistēmai, protams, piemīt spēja ātri adaptēties, tomēr ilgstoši to pakļaujot paaugstināta trokšņa līmenim, tā nogurst, un kvalitatīvs mācību darbs kļūst neiespējams.

Tieši apkārtējais troksnis ir viens no galvenajiem cēloņiem arī uzvedības problēmām, jo skolēni, kuri ir ļoti sensitīvi, neapzināti meklēs iespējas atbrīvoties no trokšņu izraisītās spriedzes un to darīs sev vienīgā zināmā un ērtā veidā- trokšņojot, traucējot, skaļi uzvedoties utt.

Zinātniskie pētījumi pasaulē apliecina, ka dažāda veida agresija ir veids, kā nervu sistēma mēģina atbrīvoties no ilgstoši uzkrātās spriedzes. Diemžēl paaugstinātais trokšņa līmenis bērnā (arī pieaugušā) esošo uzkrāto spriedzi tikai pastiprina. Lai risinātu šo situāciju, vispirms jāatrod veidi kā mazināt ārējā trokšņa izraisīto ietekmi uz nervu sistēmu kopumā.

Trokšņainas vides nogurdina katra nervu sistēmu, arī pieaugušā. Arī skolotāji ir pakļauti nepārtrauktajam troksnim un tā radītā sekām. Gadiem strādājot, nervu sistēma piemērojas tā, ka paši pedagogi to vairs nemana. Tomēr arī uz viņu nervu sistēmu šīs „nedzirdamais” troksnis atstāj paliekošu un diemžēl postošu iespaidu. Nervu sistēma tiek pārslogota, rodas nogurums, sasprindzinājums, parādās miega problēmas, grūtības ilgstoši koncentrēties un tas var būt arī cēlonis depresijai.

Kādi ir risinājumi? Kādi ir pētījumi pasaulē? Kā tos varam izmantot savā labā, tā saglabājot savu nervu sistēmas darbību labā līdzsvarā?

Zinātne māca, ka mūzika ir kā barība nervu sistēmai. Šī atziņa arvien vairāk rosina speciālistus meklēt jaunus risinājumus un iespējas mūzikas izmantošanai ikdienā.

Pētījumi pasaulē arvien vairāk norāda uz to, ka izmantojot specializētos mūzikas ierakstus kā fonu mācību stundās un starpbrīžos, tiek radīta piemērotāka vide nervu sistēmas darbībai, tā sekmējot līdzsvarotāku mācību procesu. Tā iespaidā samazinās emocionālais stress, trauksme, mazinās agresija, un uzlabojas arī akadēmiskie rezultāti un koncentrēšanās spējas.

Lielbritānijā veiktie pētījumi vairākās skolās par specializēto mūzikas ierakstu izmantošanas iespējām mācību stundās kā fonu un tās rezultātiem ir gan pārsteidzoši, gan iepriecinoši - šo ierakstu iespaidā uzlabojās skolēnu sekmes dažādos priekšmetos, it īpaši matemātikā, fizikā un ķīmijā. Uzlabojās disciplīna, attieksme pret mācību priekšmetu, mazinājās spriedze un nogurums dienas beigās. Pētnieki atzīmēja arī, ka skolēnu savstarpējās attiecības kļuvušas draudzīgākas un līdzsvarotākas.

Specializētie mūzikas ieraksti ir ieteicami arī citur – uzgaidāmajās telpās un kabinetos, kur regulāri uzturas cilvēki, piemēram, medicīnas iestādes, bankas, valsts pārvaldes iestādes u.c. Pasaulē šāda veida specializēto mūzikas ierakstu izmantošana ikdienā - mājās, darbā un sabiedriskās vietās kļūst arvien izplatītāka, jo ir pierādīta tās efektivitāte un pozitīvā iedarbība uz cilvēka veselību kopumā.

Galvenais - tas ir nevardarbīgi, neprasa milzīgus materiālo resursu ieguldījumus un rada līdzsvarotāku vidi laba noskaņojuma uzturēšanai ikdienā.

Dr. Emoto vizīte Latvijā

Emoto krist.








2010.gada oktobrī Latvijā viesojās pasaulē pazīstamais ūdens pētnieks Masaru Emoto ar kundzi. Pasaulslavenā pētnieka trīs dienu vizīti organizēja Latvijas Skaņas un Valodas Terapijas asociacija sadarbībā ar vietējiem zinātniekiem un citiem partneriem. Viens no svarīgākajiem notikumiem vizītes laikā bija Emoto sniegtais seminārs Latvijas Universitātes aulā 12.oktobrī, kuru apmeklēja gandrīz 400 klausītāju kā no Latvijas, tā arī no kaimiņzemēm. 

Viesošanās laikā Emoto ar lielu interesi apmeklēja vienu no lielākajām sulu un ūdens ražotnēm Latvijā, kas jau tagad izmanto Emoto metodes un ieteikumus vitāli nepieciešamā un neaizstājamā elementa ūdens ražošanā un izplatīšanā. Pēc preses konferences, kuras laikā klātesošie izrādīja lielu interesi par Masaru Emoto, viņa sasniegumiem un atklājumiem, kā arī viņa atklātajām metodēm, kas tiek izmantotas šeit Latvijā, viesi no Japānas apmeklēja Latvijas Banku. Bankas darbinieki bija parūpējušies par viesmīlīgu uzņemšanu, kā arī dāvināja Emoto kungam lieliski piemērotu suvenīru – Ūdens monētu

Pirms došanās tālāk vizītēs uz citām Eiropas valstīm, pēc Emoto un viņa sievas Kazuko lūguma devāmies pie ūdens. Esot tiešā kontaktā ar ūdeni – pie jūras Jūrmalā valdīja liela sajūsma un neizsakāms satikšanās prieks. Uz atvadām Masaru Emoto novadīja lūgšanu, kuru veltīja ūdenim šeit, Latvijā, kā arī visapkārt pasaulē.